Terharu bila Nasib Kaum Penan tidak didengar. Ayuh! Lawan hingga nafas terakhir. | The Best Weblog at Sarawak | www.pengeRindu.com Backup

Terharu bila Nasib Kaum Penan tidak didengar. Ayuh! Lawan hingga nafas terakhir.

Anda mempunyai Kisah yang ingin dikongsikan? Kirimkan kepada admin@pengerindu.com

Kali ini Mr J nak mengulas lanjut mengenai Kaum Penan yang berada di Sarawak yang semakin terancam kedudukan dan tempat tinggal mereka di kawasan yang suatu ketika dahulu dipenuhi dengan kehidupan alam flora dan fauna dimana pelbagai sumber makanan serta tempat berteduh .

500 Penduduk Kampung Istihar Perang ke atas Pembalak Haram Kroni Taib

Tetapi kini hak - hak masyarakat Penan kini semakin diancam oleh pembalakkan yang semakin menjadi jadi di kawasan yang susah untuk mendapatkan bantuan daripada media tetapi kini media barat khususnya aktivis seperti Tabung Bruno kini semakin berani dan semakin mendapat perhatian daripada beberapa buah pertubuhan NGO diseluruh dunia .

NONE

Nama kaum Penan juga turut dibawa ke persada dunia apabila beberapa Kes percabulan ke atas anak gadis Penan oleh pembalak haram dibongkarkan. Kemarahan dan kebencian terhadap Ketua Menteri Sarawak iaitu Abdul Taib Mahmud semakin membara disemangat anak - anak Jati Sarawak.

Minggat anak Nyakin - still unconscious four days after the attack.

"Groups" Taib Must Go dan banyak lagi tubuh bak cendawan di Facebook , kemerosotan undi juga sebagai Protes terhadap Taib .

Mr J terharu setiap kali membaca khabar daripada rakan yang berbangsa Penan di Sarawak yang sering ditindas dan kebanyakkan telah berhirjah ke Semenangjung Malaysia atas desakan Hidup dan kadang - kala jiwa Mr J membuak - buak dengan pentadbiran kuku besi Taib Mahmud.

Masyarakat Malaysia Amnya banyak yang masih tidak mengetahui masalah yang dihadapi oleh masyarakat di Sarawak. Sehinggakan Mr J sendiri berhirjah ke Kuala Lumpur atas desakan kekurangan pekerjaan dan juga gaji yang sungguh rendah. Kalau tak percaya anda boleh rujuk mana-mana rakan anda yang berasal dari Sarawak dan mereka akan mengatakan Kerajaan Taib Kejam , Rasuah dan ketidakadilan .

Bagaimanapun, Mr J sebagai seorang penulis Blog dan hanya berharap pihak - pihak luar mahupun NGO bersatu untuk menentang pemimpin yang penuh dengan kontroversi rasuah. Taip sahajalah nama Taib Mahmud di Google Search dan yang pasti tiada satu pun kebaikan mengenai beliau! .



Subscribe untuk mendapatkan 10 ebook Percuma.
Link Adv RM5 Monthly :Berani Tengok-Ejen Prepaid
PengeRindu Network : Gallery & Koleksi Mtv Lirik Lagu
Bookmark and Share Jom! Tonton Tv Online: [Tv1] [Tv2] [Tv3] @ Belajar Bahasa Iban?
Download Mp3 atau Toturial Menarik[#Blog Trick & Tips]
Link to this Post :
0 comments:

Post a Comment

Feature Video :Discover Sarawak
  • Jadi Sebahagian daripada Kami dengan berkongsikan Isu Semasa, Kisah Seram atau apa sahaja ke admin@pengerindu.com
  • Langgan dan dapatkan Percuma "Ebook Kelas Belajar Forex"Sekarang:

    Masukkan Emel anda dibawah:

    Blogger Logo 1

    free subdomain
    Temubual Mr J & Radio F.Swk
    1: Temubual Pertama : Download - 4.1 MB
    Seen on TV
    1: Superimpose Gambar Nabil Cium-2010

    Link Exchange - Auto Backlink

      Click to Add our Banner for Exchange Link HERE

      Bloggers

      Backlink

      Free BacklinksPersonal Blogs Top Personal blogsMy Ping in TotalPing.comDisplay Pagerank Protected by Copyscape Originality Checker Creative Commons License Blogged.myBeliefs & Causes Blogs - Blog Catalog Blog Directory Fuyyoh Backlink, Free Backlink, Page RankFree Backlinks Free Auto Malaysia Backlinks Blog  DirectoryKedai Backlink,Backlink Percuma About IT

      Nuffnang